Wernisaż: 18.01 (piątek) godzina 19:00
Czas trwania wystawy: 18.01 – 2.02.2019
Miejsce: Galeria New Era Art – Pałac pod Baranami,
Rynek Główny 27, wejście od ul. św. Anny, Kraków
Porosty
Agnieszka Jagiełka
Porosty, choć wyglądem przypominają formy roślinne, w rzeczywistości stanowią super-organizm, pionierską symbiozę grzybów i bakterii. Są jednymi z najbardziej odpornych organizmów na ziemi. Zwykle słabo widoczne w miejscach korzystnych dla wegetacji roślinnej, spotykamy je najczęściej tam, gdzie warunki
są zbyt trudne dla konkurencji. Występują na każdej wysokości nad poziomem morza i we wszystkich strefach klimatycznych. Nie radzą sobie jedynie na obszarach skutych wiecznym lodem i tam, gdzie działalność człowieka sprowadziła zanieczyszczenie atmosfery dwutlenkiem siarki, tlenkami azotu i metalami ciężkimi, w ostatnich latach zaobserwować można ich masowe wymieranie.
Przeskalowany, olbrzymi porost powstał zimą w okresie najcięższego krakowskiego smogu jako odpowiedź na krytyczny stan powietrza w mieście, w którym miejsca dla tych wyjątkowych organizmów nie ma już od dawna. Instalacja zachłannie porasta przestrzeń każdego wnętrza, w którym jest eksponowana. Wykorzystując materiał słaby, podatny na deformacje i uszkodzenia, materiał o znanym pochodzeniu, prowadzę dialog z naturą i jej transformacją w momencie, gdy boleśnie doświadczamy konsekwencji poskromienia natury, naszego krótkowzrocznego zwycięstwa. Z tęsknoty za porostami.
Agnieszka Jagiełka
Urodzona w 1989 roku w Bielsku-Białej. W 2012 roku ukończyła studia magisterskie na kierunku Historia Sztuki na Papieskim Uniwersytecie im. Jana Pawła II w Krakowie. Absolwentka Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Stypendium
Programu Erasmus na Universität der Kunste w Berlinie w pracowni prof. Burkhard Held.
Dyplom w 2018 roku w III Pracowni Interdyscyplinarnej prof. Lilli Kulki, oraz aneksy: z rysunku w pracowni dr hab. Rafała Borcza, oraz w Pracowni Projektowania Książki dr Doroty Ogonowskiej.
Zajmuje się tkaniną artystyczną, rysunkiem, książką artystyczną oraz introligatorstwem, tworzy obiekty i instalacje, posługując się głównie papierem jako medium.